Tilbake
Hvordan lykkes i alle fasene i 10-FAKTOR Her er våre råd til hvordan du best lykkes i alle fasene av 10-FAKTOR.

Publisert 22.06.2021
Skrevet av Klara Vatten
Foto
Suksesskriterier og fallgruver i 10-FAKTORs tre faser
10-FAKTOR er ikke bare en medarbeiderundersøkelse. Det er en prosess og en måte å målrettet jobbe med utvikling i organisasjonen. I denne artikkelen tar vi deg gjennom kjente suksesskriterier og fallgruver i de tre ulike fasene av 10-FAKTOR-arbeidet; forberedelse og forankring, gjennomføring av undersøkelsen og oppfølging og videre utviklingsarbeid.
Forberedelse og forankring
Suksesskriterier
- Vise at 10-FAKTOR er en annerledes medarbeiderundersøkelse som vil følges opp i etterkant
- God opplæring til ledere som skal benytte undersøkelsen - både i begrepsbruk og prosessverktøy
- Sikre medvirkning og forankring hos medarbeiderne i kommunen
Fallgruver
- Medarbeidere i kommunen har dårlige erfaringer med medarbeiderundersøkelser og kan stille seg negative til en slik undersøkelse om de ikke får tilstrekkelig kjennskap til 10-FAKTOR
- Ledere og medarbeidere har ikke tilstrekkelig forståelse for formålet med 10-FAKTOR
Tips til forberedelsesfasen
Rådmannsnivå
- Ta eierskap til 10-FAKTOR-arbeidet for å få den driven i arbeidet som det krever
HR/Personal
- Sørg for bred forankring av 10-FAKTOR og forståelse for hvordan undersøkelsen ikke er målet i seg selv, men heller prosessen og utviklingsarbeidet den danner et grunnlag for
- Hold kurs for virksomhetslederne, slik at de er forberedte på 10-FAKTOR og kan forankre det videre
- Vurder om det kan være riktig å involvere ansatte på flere nivåer, som HMS-utvalg for å sikre forankring
Virksomhetsledere
- Kommuniser oppfølgingsarbeidet som medfølger 10-FAKTOR til dine medarbeidere slik at de forstår at dette ikke er en sjekk av arbeidsmiljøet, men et utgangspunkt for utviklingsarbeid
Gjennomføring av undersøkelsen
Suksesskriterier
- God tilrettelegging for gjennomføring av undersøkelsen for alle ansatte
- Ledere/HR-raådgivere eller andre med kunnskap om undersøkelsen er tilgjengelig for medarbeidere som skal gjennomføre
- God kommunikasjon og logistikk i oppfølging av undersøkelsen - gjerne oppfordring fra rådmannsnivå
Fallgruver
- Liten forståelse for hvorfor undersøkelsen skal gjennomføres og forventning om manglende oppfølging
- Ved distribusjon per epost: sikre at det ikke havner i søppelpost
- Ansatte uten kontorplass har behov for særskilt tilrettelegging
Tips til gjennomføringsfasen
Rådmannsnivå
- Støtt HR og virksomhetsledere ved å oppfordre medarbeiderne i kommunen om å gjennomføre 10-FAKTOR
HR/Personal
- Sørg for god logistikk i gjennomføring, med utdeling av passord og påminnelser om svar
- Hold interne konkurranser på svarprosent mellom virksomhetene
- Vær tilgjengelig for spørsmål om praktisk gjennomføring
Virksomhetsledere
- Legg til rette for gjennomføring for dine medarbeidere, ved å sette av tid og/eller gjøre PC tilgjengelig for gjennomføringen
Oppfølging og videre utviklingsarbeid
Suksesskriterier
- Felles beslutning om hvilke faktorer som skal arbeides med og hvilke tiltak som skal følge det opp skaper eierskap
- Utvikling av handlingsplaner med konkrete tiltak, frister og tildelt ansvar for å følge det opp
- Integrering av 10-FAKTOR i øvrig utviklingsarbeid, slik at det er tydelig hvordan medarbeiderundersøkelsen brukes aktivt i etterkant
Fallgruver
- Krevende å "holde trykket oppe" etter undersøkelsen er gjennomført og diskutert i første runde. Flere oppgir at det i begrenset grad er gjennomført tiltak etter første runde
- Endring i ledelsen fører til manglende oppfølging, dersom ikke de ansatte har eierskap til tiltakene
- Endring tar tid. Dermed er det viktig å bygge videre på erfaringene en gjør seg i første runde med 10-FAKTOR og sette lista enda høyere ved neste gjennomføring
Tips til oppfølgingsfasen
Rådmannsnivå
- Knytt 10-FAKTOR-arbeidet opp mot øvrig utviklingsarbeid på høyt nivå, for å synliggjøre relevansen
HR/Personal
- Vær tilgjengelig for å støtte virksomhetselderne i oppfølgingsarbeidet
- Vurder om det er hensiktsmessig å etterspørre hvordan virksomhetene har fulgt opp 10-FAKTOR-arbeidet
Virksomhetslederne
- Benytt muligheten til å reflektere over arbeidshverdagen i deres virksomhet med utgangspunkt i 10-FAKTOR
- Sett tydelige handlingsplaner hvor ansvar for oppfølging er fordelt også blant dine medarbeidere, for å sikre eierskap til videre arbeid
- Bruk begrepene fra 10-FAKTOR i øvrig utviklingsarbeid for å vise sammenhenger